Gyöngy Kinga.JPG

GYÖNGY Kinga

az ELTE Tanító- és Óvóképző Karának pszichológus-oktatója, kutatója. Munkájának középpontjában a kisgyermeknevelők képzése áll, kutatási témái is a bölcsődés korosztályhoz, illetve a kisgyermekneveléshez, a kisgyermeknevelő-képzés fejlesztéséhez kapcsolódnak.

Kinga Gyöngy

is a lecturer and researcher at the Faculty of Primary and Pre-School Education at Eötvös Loránd University. Her work focuses on the training of early childhood educators, her research topics are related to the nursery age group, as well as early childhood education and the development of the training program for early childhood educators.

Mit tanultam Tardos Annától?

Gyöngy Kinga, PhD
ELTE-TÓK, Neveléstudományi Tanszék
gyongy.kinga@tok.elte.hu

A kisgyermeknevelő képzés oktatójaként az egyik meghatározó személy, akitől sokat és sok vonatkozásban tanulhattam: Tardos Anna. Számos helyen és formában hivatkozom munkásságára, előadásom keretében ezt az utat járom végig, megmutatva, hogy hányféle témakörben volt számomra tanulságos az ő munkássága, miket tanulhattunk a publikációiból, tanfolyami oktatásából, személyes konzultációkból.

Mostanában egy újonnan íródó könyvem miatt leghangsúlyosabb számomra egy olyan témakör volt, amit nem publikált, hanem élőben tanultam tőle: a célirányos, objektív megfigyelések tanításának módszere. Egyetemi oktatóként sokat gondolkodom azon, hogyan érdemes a hallgatóknak tanítani a gyermekmegfigyelést. Magam is több mindennel kísérleteztem már ezen a téren, míg azután módom volt részt venni egy Tardos Anna által tartott kisgyermeknevelő szemináriumon. A Megfigyelni és megismerni II. kurzus keretében többször láttam, ahogy Anna hallgatta a hallgatók megfigyelési jegyzőkönyveit. A kérdései alapján számomra is körvonalazódott, hogy mit és hogyan érdemes ezekben a megfigyelésekben formailag rögzíttetni a hallgatókkal. Saját megfigyeléseimben aztán megtapasztaltam, hogy milyen bőséges információt tudnak szolgáltatni ezek a megfigyelések, főként, ha célirányos kérdéseket teszünk fel a megfigyelés céljára vonatkozóan. Amit meg lehetett tőle tanulni, az nem csupán egy megfigyelési módszer, hanem szemléletmód, ami egyaránt kamatoztatható akár szülőként, akár pedagógusként, akár kisgyermeknevelők képzőjeként.

What have I learnt from Anna Tardos?

As a lecturers at the Faculty of Primary and Pre-School Education, one of the most influential people I have had the chance to learn from in a variety of ways is Anna Tardos. I refer to her work in numerous articles and will recite the many different topics in which her professional career has been illuminating for me, and talk about what her publications, course lectures and personal consultations have taught us.

Working on my most recent book at the moment, I have been most intrigued by a topic that Anna has not been publishing on but I have learnt from her in person: the methodology of purposeful, objective observation. In my work as a university lecturer I give a lot of thought to how best teach students the skills needed for observing children. I myself had been experimenting with various different ways to do so until I had the chance to participate in a seminar for early years professionals held by Anna Tardos. At the seminar I was able to observe how Anna was listening to the observational notes made by the seminar participants. Based on her questions to the participants I gained insight into the most important formal and content-related aspects of observational notes. Later, in my own observations I have realized what a plethora of information these notes can offer us, especially if we are able to specify the exact aims of our observational activity. Anna did not only teach a specific method for observation but rather offered an attitude that may be used as a parent, a pedagogue or the trainer of early years professionals as well.