Mi is az a Pikler-szemlélet?
Pikler Emmi gondolkodásában és gyermekorvosi tevékenységében fontos szerepet játszott a testi és lelki egészség, az egészséges életmód és egészséges fejlődés harmóniája. Hipotézise volt, hogy a gyermek a felnőtt szeretetteljes gondoskodását érezve képes a saját ritmusában, a saját próbálkozásain keresztül fejlődni, a világot megismerni.
Ennek a feltételezésnek a nyomán kezdte meg munkáját a 30-as években Budapesten családok gyermekorvosaként. Támogatta a szülőket, hogy bízni tudjanak gyermekük fejlődésében, tiszteletben tartsák annak menetét és ritmusát. Megtanította a szülőknek, hogyan tudják ehhez az optimális feltételeket biztosítani, hogyan bánjanak a gyermekükkel.
A gyermek szükségleteinek megfelelően alakították életrendjét, gondoskodtak arról, hogy minél többet tartózkodjon a szabad levegőn. Mozgásába, játékába nem avatkoztak be, közvetlenül nem ösztönözték, nem gyakoroltatták. A gondozási szituációban, ebben a valódi kétszemélyes helyzetben, nagy hangsúlyt fektettek a gyermekkel való odafigyelő, meghitt együttlétre.
A pikleri szemlélet a gyermekre, mint autonóm személyiségre tekint, megismerni kívánja a gyermeket, hogy ami benne rejlik, azt tudja kibontakoztatni. Azt figyeli, mire is van szüksége a gyereknek, mik az igényei, mi jó neki. Bölcsődénkben is a gondozás kap főszerepet, a szükségletekről való gondoskodás közben, e valódi kétszemélyes kapcsolatban jól alakítható a gyermek-felnőtt viszony.
A gondozónő fizikai és érzelmi biztonságot nyújt a gyermeknek, mindezzel biztosítva a gyerek számára a biztonságos kötődés lehetőségét. A bölcsődei életben szükség van arra, hogy a gyermek az anya távollétében biztonságban érezze magát, bizalmat érezzen egy másik felnőtt, a gondozó iránt.
A gyerekek biztonságérzetét szolgálja az egyénre szabott napirend is, a gyerek szükségleteihez, szokásaihoz alakítva. A csoport kisgyermeknevelői közül az egyik kiemelt felelősséggel tartozik a gyerek iránt, ő a gyermek „saját” kisgyermeknevelője. Amikor a gyerek először érkezik a bölcsődébe, ő fogadja, ő szoktatja be.
A gyermek fokozatosan ismerkedik a bölcsődével, hetekbe telik, mire jól kiismeri magát új környezetében. Ehhez feltétlenül szüksége van gondozónője támogatására.
Pikler Emmi a családoknál folytatott munkája során, de az intézetben is kiemelt jelentőségűnek tartotta, hogy a gyerekek minél több időt töltsenek a szabad levegőn. A bölcsőde napirendjében is megmutatkozik a hosszú levegőztetés, a mindennapos szabadban való játék a szabad levegőn altatással párosul.